Erfgoeddag 27 april 2025: Game on!

Game on!

Game On! Erfgoeddag 2025 daagt u uit: durf te spelen, betreed het speelveld van ons erfgoed en ontdek nieuwe en oude verhalen. Het is tijd voor actie, blijf dus niet aan de zijlijn.

Speel, geniet en leer spelenderwijs over de geschiedenis en het erfgoed dat daarvan getuigt. Van sport tot spel, gokken en beginnersgeluk, techniek en vaardigheid, over erfgoed in beweging: op zondag 27 april 2025 brengt Game On! tradities en innovaties samen in een viering van onze culturele rijkdom.

Spellenlab

Het nieuwe thema voor Erfgoeddag 2025 roept dynamiek op: het nodigt u uit om deel te nemen, te verkennen en te ervaren, en vooral, om te spelen! In een wereld waarin erfgoed vaak wordt gezien als iets statisch, nodigt Game On! iedereen uit om dat idee uit te dagen en te omarmen wat erfgoed werkelijk is: levendig, veranderlijk en boeiend. Durf te spelen met het verleden, het heden en de toekomst. Verken het cultureel erfgoed op nieuwe manieren, experimenteer en ga op ontdekking. Blijf niet buitenspel staan, maar omarm de uitdagingen en mogelijkheden die erfgoed biedt.

Erfgoeddag 2025 focust op erfgoed in beweging: van sport tot spel, van tradities tot innovaties. Game On!  belicht de vele manieren waarop erfgoed ons inspireert, vermaakt en verbindt, en erkent de rol die erfgoed speelt in een mensenleven, zowel vroeger als nu.

Laat uw innerlijke kind vrij en ontdek het erfgoed door middel van spel. Of het nu gaat om traditionele spellen of hedendaagse vormen van gameficationGame On! nodigt u uit om te spelen, te genieten en te leren. Spelenderwijs verkent deze Erfgoeddag nieuwe en oude verhalen en verbindt iedereen met het verleden op een speelse manier. Speelplezier staat centraal.

Wat vond u van Erfgoeddag en de Erfgoedweken 2024?

Hoe ervaarde u Erfgoeddag als organisator? Of misschien bezocht u een activiteit, bent u leerkracht of trok u naar scholen als Erfgoedklasbak? Ook dan kunt u uw bevindingen delen: neem voor 12 mei deel aan de bevraging.

Seppe Van Pottelbergh